Ułatwienia dostępu

Wycieczka do Zakopanego

Szkoła Podstawowa

WYCIECZKA  DO  ZAKOPANEGO

W dniach 18-23.09.2016r. 24 uczniów naszej szkoły ( 12 uczniów z gimnazjum i 12 ze szkoły podstawowej)  wzięło udział w wycieczce do Zakopanego. W czasie tych kilku dni mieliśmy możliwość poznać nasze polskie góry – Tatry i miasto leżące u stóp Tatr – Zakopane. Większość czasu spędziliśmy zwiedzając ciekawe miejsca oraz wędrując szlakami turystycznymi, ale nie zabrakło też przyjemnych  rozrywek.

Zwiedziliśmy m.in. :

–  Sanktuarium Fatimskie  na Krzeptówkach  wybudowane jako votum za ocalenie życia papieża Jana Pawła II po zamachu z 13 maja 1981, w którym  znajdują się relikwie „naszego  papieża” oraz figura Matki Bożej Fatimskiej . Obok  kościoła stoi krzyż taki sam, jak na Giewoncie, a za sanktuarium w Parku tzw. Fatimskim umieszczony został ołtarz, przy którym Jan Paweł II odprawił mszę św. w Zakopanem pod Krokwią  6 czerwca 1997.

–  Zabytkowe budowle drewniane w tzw. „stylu zakopiańskim” m.in. najstarszy drewniany kościółek w Zakopanem, zwany Starym Kościołem oraz cmentarz noszący też nazwę Cmentarza Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku. Swoje groby na tym cmentarzu mają ludzie, którzy tworzyli rzeczywistość miasta i jego legendę. Leżą tutaj min. Stanisław Witkiewicz, Kornel Makuszyński…

Muzeum Tatrzańskie im. Tytusa Chałubińskiego przy Krupówkach, gdzie dowiedzieliśmy się  jak wyglądały stare chaty góralskie, jakie było ich wyposażenie, jak dawniej żyli, ubierali się i pracowali górale. Zachwycaliśmy się też wypchanymi  zwierzętami  żyjącymi  w Tatrzańskim Parku Narodowym.

Muzeum Przyrodnicze Tatrzańskiego Parku Narodowego, w którym mogliśmy podziwiać makiety z tatrzańskimi zwierzętami. W sali kinowej obejrzeliśmy filmy przyrodnicze o Tatrach, zobaczyliśmy największą makietę Tatr i wysłuchaliśmy  wyświetlanej na niej prezentacji łączącej obraz i dźwięk. Najbardziej nas jednak zainteresowała sala  odkryć, w której dzięki nowym technologiom poznawaliśmy tajniki przyrody dobrze się przy tym bawiąc.

Kuźnice – niezwykle ciekawą dzielnicę Zakopanego. Zwiedzaliśmy zespół Dworsko-Parkowy im. Hrabiego Władysława Zamoyskiego z siedzibą Tatrzańskiego Parku Narodowego. Obejrzeliśmy kolekcję wypchanych zwierząt w dawnej wozowni i drugą poświęconą rodzinie Zamoyskich (piękne fotografie dawnego Zakopanego) w zabytkowym Spichlerzu  oraz plenerową galerię zdjęć, prezentującą dawną szkołę dla dziewcząt.

stację  kolejki na Kasprowy Wierch. Tam mogliśmy porównać stare i nowe wagony kolejki.

skocznię narciarską WIELKĄ KROKIEW , gdzie wjechaliśmy  wyciągiem krzesełkowym na sam szczyt i  zjechaliśmy w dół. Mogliśmy z góry podziwiać panoramę Zakopanego. Próbowaliśmy też  wyobrazić sobie, co czują przed skokiem zawodnicy siedzący tak wysoko na belce startowej.

– Krupówki – najsłynniejszą ulicę Zakopanego i jedną z najbardziej znanych ulic w Polsce. To tutaj skupia się całe życie rozrywkowe i towarzyskie miasta, tutaj udają się turyści na zakupy, tutaj można posłuchać góralskiej muzyki i kupić pyszne oscypki.

Dolinę Kościeliską , którą odbyliśmy kilkugodzinną wędrówkę wśród gór i strumieni, podziwiając piękne widoki aż do schroniska „Ornak”. Na własne oczy przekonaliśmy się jak potężną siłą jest wiatr halny i  jakich szkód dokonał w Tatrach w 2013 roku.

Gubałówkę –  jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Zakopanem, najpopularniejszy szczyt górujący nad miastem obok Giewontu i Kasprowego Wierchu wznoszący się na wysokość 1 126 m n.p.m. Jesteśmy dumni z tego, że wszystkim udało się wejść na szczyt, chociaż wcale nie było łatwo. Wędrując podziwialiśmy piękne widoki. Zejście utrudniał nam padający deszcz, nie obyło się bez małych potknięć, ale wszyscy uznaliśmy, że było warto.

AQUAPARK  w Zakopanem, gdzie korzystaliśmy z wielu atrakcji:  zjeżdżalni , basenów, jacuzzi, , rwącej rzeki, zewnętrznego  basenu termalnego z pięknym widokiem na Giewont  i biczami wodnymi, leżankami podwodnymi, gejzerami , masażami … Tu zrelaksowaliśmy się po trudach wyprawy na Gubałówkę. Było naprawdę super!

Po długich wędrówkach i zwiedzaniu  mogliśmy odpocząć w hotelu. Tam również czekały na nas liczne atrakcje :

– Spotkanie z góralem – gawędziarzem, który opowiadał o tradycjach i zwyczajach góralskich oraz uczył góralskiego tańca.

– Zabawa w teatr i skojarzenia prowadzona przez Pana Macieja.

– Dyskoteka.

– Sala gier, siłownia, ping-pong…

Wieczór to był też doskonały czas na integrację i „pogaduchy” w pokojach, które trwały do późnych godzin. Niestety trochę  „przeszkadzała” ta cisza nocna.

Cieszymy się, że wyjazd się udał. Wszyscy wróciliśmy zdrowi i zadowoleni, mimo kapryśnej pogody i długiej podroży. Wrażenia z wycieczki na długo pozostaną w naszej pamięci. Będą nam o nim przypominać przywiezione pamiątki i liczne zdjęcia.

Wyjazd był nagrodą w konkursie plastycznym organizowanym  przez Fundację Hotele Polskie Dzieciom „Budujemy Razem”, w którym ubiegłoroczna klasa VI zajęła II miejsce. Dzięki temu otrzymaliśmy 40%  dofinansowania do pobytu w samym centrum Zakopanego w hotelu Diamond’s – Rzemieślnik. Uzyskaliśmy też pomoc finansową z Urzędu Gminy w Trzciannem i od Rady Rodziców Zespołu Szkół w Trzciannem na pokrycie kosztów dojazdu do Zakopanego, za co serdecznie dziękujemy.

Opiekunami wycieczki byli: Urszula Waszkiewicz, Teresa Klepadło, Jacek Kacperski.

Zapraszamy wszystkich do obejrzenia galerii zdjęć.