Ułatwienia dostępu

Spotkanie z rodzicami

Szkoła Podstawowa

15 listopada 2016 r. odbyło się spotkanie z rodzicami. Na początku wystąpiła Pani Dyrektor w sprawie przeprowadzonej problemowej ewaluacji zewnętrznej. Następnie przedstawiła Koncepcję Pracy Zespołu Szkół w Trzciannem.

Pani Psycholog Aneta Czuł przeprowadziła warsztaty na temat czytania książek na osiąganie sukcesu edukacyjnego  przez dziecko.

Pani Pedagog Aldona Świtoń poruszyła temat bezpieczeństwa uczniów.Wpływ czytania książek na osiąganie sukcesu edukacyjnego przez dziecko

„Książka i możliwość czytania to jeden z największych cudów naszej cywilizacji.” Maria Dąbrowska

Umiejętność czytania jest nam niezbędna do funkcjonowania w życiu. Jeśli nie umiemy czytać, nie możemy wykonywać prostych codziennych zadań, takich jak rozumienie znaków drogowych, stosowanie się do zaleceń zawartych na recepcje lub gotowanie na podstawie przepisu. Dobra umiejętności czytania ma bardzo silny wpływ na radzenie sobie w nauce, a późnej na zatrudnienie. Gorsze umiejętności czytania są powiązane ze słabymi wynikami w nauce, porzuceniem szkoły, zatrudnieniem poniżej kwalifikacji lub bezrobociem, a nawet przestępczością w okresie młodzieńczym.

Wpływ czytania na osiągnięcia edukacyjne dziecka:

  • Czytanie rozbudza ciekawość świata i pomaga zrozumieć siebie i innych. Dziecko identyfikuje się z bohaterem książki: uczy się współodczuwać, rozumieć emocje, uczucia i potrzeby, radzić sobie z problemami, zachowywać w sytuacjach społecznych. Dzięki książkom odkrywa nowe miejsca, rzeczy, rozwija swoje zainteresowania, kształtuje wartości.
  • Czytanie daje wiedzę. Im więcej dziecko czyta, ty więcej wie, zapamiętuje, rozumie. Książka poszerza wiedzę o świecie, ludziach, przyrodzie, zachowaniach, itp. Umożliwia rozwijanie zainteresowań.
  • Czytanie rozwija słownictwo. Zdobyty słownik czynny i bierny pozwala swobodnie i poprawnie posługiwać się językiem, który jest wizytówką – w szkole, w pracy i w życiu. Język to podstawowe narzędzie myślenia, zdobywania wiedzy, komunikacji z ludźmi i udziału w kulturze. Język literacki: poprawny i bogaty, daje dziecku dostęp do treści, których nie dostarczy mu własne doświadczenie.
  • Czytanie wpływa na pisanie. Jest to związane ze wzrostem słownictwa. Dziecko, często nieświadomie, oswaja się z ortografią, prawidłowym tworzeniem zdań, wypowiedzi. Jest również inspirowane tym, co czyta.
  • Czytanie usprawnia pamięć i koncentrację. Czytanie sprawia, że cała uwaga jest skupiona na historii (tu i teraz), a zapamiętywanie nowych wątków i postaci pozytywnie wpływa na pracę mózgu (wzmacnia i rozbudowuje połączenia nerwowe).
  • Czytanie uczy analitycznego myślenia. Podążanie za fabułą, łączenie wydarzeń, postaci, faktów wpływa na rozwój myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego. Natomiast omówienie literatury z innymi osobami rozwija krytyczne myślenie, wyrażanie swoich opinii i dyskutowanie.
  • Czytanie kształtuje pozytywny obraz siebie. Zdobyta wiedza daje możliwość odnoszenia sukcesów na różnych płaszczyznach, co wpływa na pewność siebie i poczucie własnej wartości.
  • Czytanie rozwija wyobraźnię. Czytając dziecko wizualizuje miejsca, osoby, sytuacje. Tworzy obrazy, które zapamiętuje mózg. Dzięki czytaniu dzieci potrafią odnaleźć się w otaczającym je świecie, szybciej zdają sobie sprawę z różnych rzeczy, są bardziej świadome siebie i świata, lepiej go odbierają i rozumieją. Są bardziej kreatywne, pomysłowe.

Codzienne czytanie dziecku:

  • zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka – miłości, uwagi, stymulacji budując mocną więź pomiędzy czytającym dorosłym i dzieckiem
  • wzmacnia jego poczucie własnej wartości
  • uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu
  • uczy samodzielnego myślenia: logicznego, przyczynowo-skutkowego, krytycznego
  • rozwija wyobraźnię
  • poprawia koncentrację i pamięć
  • przynosi ogromną wiedzę ogólną
  • ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole
  • uczy dziecko wartości i odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną
  • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera oraz chroni dziecko przed zagrożeniami ze strony kultury masowej
  • jest zdrową ucieczka od nudy, niepowodzeń i problemów; wycisza i uspokaja
  • jest profilaktyką działań aspołecznych
  • kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy

Niezwykle istotny jest więc poziom czytelnictwa w rodzinnych domach. Dzieci uczą się bowiem przez obserwację. Jeśli w domu, z którego wyrasta maluch, nie ma książek, nie ma w nim też czytających rodziców, trudno od niego oczekiwać, by traktował czytanie jako pasjonującą czynność, bo nie dostał takiego przekazu w odpowiednim momencie swojego rozwoju. Jeśli więc chcemy mieć czytające dzieci, czytajmy sami, ale też czytajmy dzieciom do snu lub w ciągu dnia, w ramach wspólnej zabawy, jednocześnie tworząc w domu atmosferę sprzyjającą czytaniu.

Aneta Czuł