Uczniowie klasy III zakończyli pierwszy etap programu Pomysłowy rok pod patronatem FUNDACJI UNIWERSYTETU DZIECI. Celem programu jest rozwijanie myślenia naukowego opartego na stawianiu pytań badawczych oraz wyciąganie wniosków z prowadzonych badań. Tematyka tego etapu dotyczyła dwóch zagadnień: niedźwiedzia brunatnego i tradycji świątecznych.
Podczas pierwszych zajęć uczniowie poznawali różnice pomiędzy misiem a niedźwiedziem, rozpoznawali misie występujące w bajkach i książkach, zapoznali się z niedźwiedziem brunatnym (gdzie występuje, czym odżywia się, kiedy zapada w sen zimowy, co robić, gdy spotkamy na swojej drodze niedźwiedzia), porównywali i mierzyli odcisk łapy niedźwiedzia i swojej dłoni, próbowali poruszać się tak, jak niedźwiedź. Zajęcia przeplatane były ćwiczeniami, pracami plastycznymi, łamigłówkami, zabawami ruchowymi. Uczniowie poszerzyli swoje wiadomości o niedźwiedziu brunatnym, dobrze przy tym bawiąc się.
Drugie zajęcia związane były z Bożym Narodzeniem. Po obejrzeniu filmu z kustoszem Muzeum Etnograficznego w Krakowie uczniowie dowiedzieli się, jak dawniej w Polsce przygotowywano się do świąt. Poznali ozdoby związane ze świętami Bożego Narodzenia takie jak „świat” i „podłaźniki”, które wzbudziły bardzo duże zainteresowanie. Zastanawiali się, dlaczego świętujemy rodzinnie, dlaczego ubieramy choinkę i do czego służy opłatek. Starali się określić różnicę między dniem świątecznym a czasem codziennym. Podsumowaniem zajęć było wykonanie łańcuch na choinkę i wspólne przełamanie się opłatkiem z kolegami.
Ewa Piekutowska