Ułatwienia dostępu

Angielski w przedszkolu

Szkoła Podstawowa

Język angielski w oddziałach przedszkolnych realizowany jest dzięki podstawie programowej zawierającej obszar „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”. Obowiązek realizacji treści z tego obszaru 1 września 2017r. został wprowadzony w stosunku do wszystkich dzieci, korzystających z wychowania przedszkolnego.

Zajęcia z języka angielskiego odbywają się 2 razy w tygodniu po 30 min. Podstawową formą nauki języka obcego dla tego poziomu wiekowego jest zabawa. W czasie zabawy dzieci opanowują język ,,bezwiednie’’, zaczynają używać nowo poznanych wyrazów, mieszając język polski z językiem angielskim. Dzieci posługują się językiem ojczystym w często powtarzających się sytuacjach i kontekstach stosują nowe słowa i wyrażenia podczas swobodnej zabawy, reagują na pytania i polecenia nauczyciela gestem lub całym ciałem, przy stosowaniu metody TPR (Total Physical Response), czyli reagowania całym ciałem dzieci uczą się szybciej. Na zajęciach staram się więc stwarzać sytuacje, w których dzieci powtarzać będą określone wyrażenia. Na każdej lekcji wracamy do wcześniej poznanych treści

i tematów na zasadzie spirali, wzbogacając je o nowe elementy. Bardzo istotnym czynnikiem nauczania małych dzieci jest oddziaływanie na nie przez obraz ( kartu obrazkowe), dźwięk (piosenki, rymowanki), rym i rytm (taniec). Kojarzenie brzmienia angielskich słów czy dłuższych wypowiedzi z ilustracjami, rymem lub rytmem pozwala dzieciom wypracować własny schemat pamięciowy – czyli własne sposoby kojarzenia. Uczenie poprzez kojarzenie dźwięku z obrazem charakterystyczne jest dla metody audiowizualnej. Podczas zajęć wykorzystujemy również tablice interaktywną z dostępem do Internetu.

W I półroczu uczniowie poznali słownictwo z zakresu:

– liczby do 10

– 10 kolorów

– rodziny

– pogody

– zabawek

– czasowników określających ruch (biegać, skakać, latać, pływać, jechać rowerem)

– zwierzęta

– garderoby

– świąt Bożego Narodzenia

Znamy piosenki „Hello, hello let’s shake hands”, „It’s time to say goodbye” oraz rymowankę „Daddy finger daddy finger where are you”

Uczniowie potrafią reagować na polecenia nauczyciela. Znają słowa:thank you, sorry, please.

W przyszłym półroczu poznamy słownictwo związane z :

– przyborami szkolnymi

– pomieszczenia w domu

– środki transportu

– zawody

– artykuły żywnościowe

– stany emocjonalne i uczucia

– codzienne czynności

– części ciała

– słownictwo związane z Walentynkami i Wielkanocą

Dzieci chętnie biorą udział w zajęciach. Uczą się pracować w grupie/ drużynie, stosują się do zasad panujących na zajęciach. Praca w oddziałach przedszkolnych to przyjemne wyzwanie a odnoszone przez dzieci nawet te najmniejsze sukcesy dają największą radość.

Izabela Lachowska