Ułatwienia dostępu

Pomysłowy rok

Szkoła Podstawowa

Uczniowie klasy III zakończyli drugi etap programu Pomysłowy rok pod patronatem FUNDACJI UNIWERSYTETU DZIECI. Celem programu jest rozwijanie myślenia naukowego opartego na stawianiu pytań badawczych oraz wyciąganie wniosków z prowadzonych badań. Tematyka tego etapu dotyczyła dwóch zagadnień: budowy mostu i uczuć.

Tematyką pierwszych zajęć było: „Jak zbudować wytrzymały most?” Uczniowie poznali rodzaje mostów, charakterystyczne cechy poszczególnych typów mostów, ich elementy oraz funkcje. Następnie budowały poszczególne rodzaje mostów i wykonywały próby wytrzymałościowe. Na początku uczniowie stawili hipotezę, ile most może wytrzymać i zapisywały ją na karcie pracy. Potem miały za zadanie sprawdzać różnego rodzaju obciążenie w zależności od położenia podpór mostu i w ten sposób zbadać nośność mostu. Ostatnim zadaniem było zbudowanie mostu z drewnianych elementów. Zajęcia rozwijały predyspozycje i zdolności poznawcze uczniów oraz ciekawość w poznawaniu otaczającego świata.

Drugie zajęcia związane były z emocjami. Wspólnie zastanawialiśmy się: po co nam emocje i jak ludzie przeżywają emocje? Uczniowie uświadomili sobie, że każdy człowiek patrzy na świat ze swojej perspektywy. Aby przyjąć inny punkt widzenia, trzeba nauczyć się rezygnować ze swojego punktu widzenia i zobaczyć to, czego do tej pory nie dostrzegało się. Przy pomocy scenek sytuacyjnych przedstawiali sytuacje, które miały za zadanie wyrazić emocje. Następnie przedstawione emocje odnosiliśmy do podobnych sytuacji z codziennego życia szkolnego. Okazało się, że te same sytuacje mogą budzić u każdego z nas inne emocje. Doszliśmy do wniosku, że każdy człowiek może w dowolny sposób wyrażać emocje. Jednak należy określić granice w ich wyrażaniu (nie wolno nikogo uderzyć, zniszczyć czyjejś własności). Celem zajęć była umiejętność nazwania emocji – radości, złości, smutku, wstydu, zdziwienia.

Ewa Piekutowska