Uczniowie klasy III zakończyli drugi etap programu Pomysłowy rok pod patronatem FUNDACJI UNIWERSYTETU DZIECI. Celem programu jest rozwijanie myślenia naukowego opartego na stawianiu pytań badawczych oraz wyciąganie wniosków z prowadzonych badań. Tematyka tego etapu dotyczyła dwóch zagadnień: budowy mostu i uczuć.
Tematyką pierwszych zajęć było: „Jak zbudować wytrzymały most?” Uczniowie poznali rodzaje mostów, charakterystyczne cechy poszczególnych typów mostów, ich elementy oraz funkcje. Następnie budowały poszczególne rodzaje mostów i wykonywały próby wytrzymałościowe. Na początku uczniowie stawili hipotezę, ile most może wytrzymać i zapisywały ją na karcie pracy. Potem miały za zadanie sprawdzać różnego rodzaju obciążenie w zależności od położenia podpór mostu i w ten sposób zbadać nośność mostu. Ostatnim zadaniem było zbudowanie mostu z drewnianych elementów. Zajęcia rozwijały predyspozycje i zdolności poznawcze uczniów oraz ciekawość w poznawaniu otaczającego świata.
Drugie zajęcia związane były z emocjami. Wspólnie zastanawialiśmy się: po co nam emocje i jak ludzie przeżywają emocje? Uczniowie uświadomili sobie, że każdy człowiek patrzy na świat ze swojej perspektywy. Aby przyjąć inny punkt widzenia, trzeba nauczyć się rezygnować ze swojego punktu widzenia i zobaczyć to, czego do tej pory nie dostrzegało się. Przy pomocy scenek sytuacyjnych przedstawiali sytuacje, które miały za zadanie wyrazić emocje. Następnie przedstawione emocje odnosiliśmy do podobnych sytuacji z codziennego życia szkolnego. Okazało się, że te same sytuacje mogą budzić u każdego z nas inne emocje. Doszliśmy do wniosku, że każdy człowiek może w dowolny sposób wyrażać emocje. Jednak należy określić granice w ich wyrażaniu (nie wolno nikogo uderzyć, zniszczyć czyjejś własności). Celem zajęć była umiejętność nazwania emocji – radości, złości, smutku, wstydu, zdziwienia.
Ewa Piekutowska