Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF 20 listopada 2019r
Oddziały przedszkolne i cała społeczność szkolna wraz z nauczycielami wzięli udział w projekcie związanym z obchodami Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, jednocześnie przydającej w tym roku 30 rocznicy uchwalenia Konwencji o prawach dziecka.
Uczniowie klas I-III oraz oddziały przedszkolne dowiadywały się o swoich prawach poprzez wiersze, scenki oraz edukacyjne filmiki. Z zaciekawieniem słuchali swoich praw, zadawali tysiące pytań, aby ostatecznie stworzyć przepiękne plakaty określające ich prawa i to jak oni je widzą i rozumieją.
Starsi uczniowie klasy IV-VIII omawiali swoje prawa na godzinach wychowawczych, analizowali problemy dotykające ich rówieśników i określali jakie prawa w przedstawianej sytuacji są łamane. Ogłoszony został również szkolny konkurs na napisanie wiersza zaczynającego się od słów „Fajnie jest dzieckiem być…”. Wszystkie klasy wykazały się ogromną twórczością. Szkolna komisja po wnikliwej analizie wierszy wyłoniła zwycięzców konkursu:
miejsce I- klasa VI B
miejsce II- klasa VIII B
miejsce III- klasa VI A
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom konkursu uczniom klasy VIB, której wiersz składał się aż z 10 zwrotek. Wiersze są umieszczone na tablicy ogłoszeń Samorządu Szkolnego. Solidarnie złączyliśmy się innymi dziećmi na całym świecie przez włożenie w ten dzień niebieskiego ubrania: koszulka, spodnie, akcent niebieski jest to kolor UNICEFu.
Tegoroczny projekt o Konwencji Praw Dziecka odbywał się pod hasłem „Dla każdego dziecka dzieciństwo”, oznaczony jest w mediach społecznościowych #dlakażdegodziecka.
Serdecznie dziękujemy za współpracę.
Opiekun małego samorządu: Grażyna Szklarzewska
Opiekun samorządu szkolnego: Izabela Lachowska
Konwencja o prawach dziecka
„Najważniejszym aktem prawnym, który określa prawa dziecka, jest Konwencja o prawach dziecka. Potocznie nazywa się ją światową konstytucją praw dziecka. Została uchwalona 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych.
Wszystkie 192 kraje, które zdecydowały się ratyfikować ten dokument, zobowiązały się do respektowania i realizowania jego zapisów. Polska uczyniła to w 1991 roku. Konwencja jest dokumentem w pewnym sensie rewolucyjnym, bo po raz pierwszy zostały w niej uwzględnione prawa i wolności osobiste dziecka, takie jak np. Prawo do prywatności, swobody wypowiedzi etc. Konwencja wprowadziła też mechanizm kontroli respektowania praw dziecka przez poszczególne państwa. Są one zobowiązane do składania raportów z wdrażania zapisów Konwencji, rozpatrywanych następnie przez specjalnie powołany w tym celu Komitet Praw Dziecka z siedzibą w Genewie.
Konwencja zakłada, że dzieci nie są w pełni dojrzałe i na tyle świadome, by same mogły o siebie zadbać, przez co należy im się szczególna opieka i ochrona. Najważniejsze zasady, które przyświecały twórcom Konwencji, to: zasada kierowania się zawsze dobrem dziecka oraz zasada równości wobec prawa wszystkich dzieci niezależnie od pochodzenia, koloru skóry czy wyznania.
Polska była pomysłodawcą stworzenie Konwencji o prawach dziecka, dlatego spoczywa na nas szczególny obowiązek, aby prawa dziecka były w Polsce znane i przestrzegane.”
– tekst udostępniony przez organizację UNICEF