Ułatwienia dostępu
GODZINY PRACY BIBLIOTEKI
Opiekun: Renata Malinowska mgr Grażyna Szklarzewska
Poniedziałek |
8.00 – 10.00; 10.30 – 12.00 |
7.00 – 8.00; 10.50 – 12.50 |
Wtorek |
9.00 – 13.00; 13.45 – 15.45 |
7.00 – 8.00; 11.45 – 12.45 |
Środa |
8.00 – 10.00; 14.15 – 14.45 |
7.00 – 8.00; 10.50 – 12.50 |
Czwartek |
8.00 – 12.00 |
– |
Piątek |
8.00 – 12.00 |
7.00 – 8.00 |
Nasza szkoła znalazła się wśród placówek oświatowych, które otrzymały wsparcie finansowe w ramach „Narodowego Programu Rozwoju czytelnictwa na lata 2016 – 2020”. otrzymaliśmy dofinansowanie na kwotę 15 000 złotych (12 000 kwota dotacji z budżetu Państwa + 3 000 złotych wkład własny organu prowadzącego Urzędu Gminy w Trzciannem).
Głównym celem powyższego programu jest uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych
i pedagogicznych. Naszym celem jest promocja książki i biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego uczniom oraz zwiększenie roli biblioteki szkolnej w kształceniu, wychowaniu
i rozwoju zainteresowań dzieci.
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w naszej szkole zamierzamy podjąć działania, które wpiszą się w podstawowe kierunki realizacji „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję
i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
Planowane zakupy książek będą skonsultowane z uczniami, nauczycielami, rodzicami i Gminną Biblioteką Publiczną. Uwzględniały będą również potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Obok zakupu książek zaplanowano szereg inicjatyw promujących czytelnictwo w szkole, jak również działań wskazujących na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym, w tym z biblioteką publiczną.
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:
Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych w Szkole Podstawowej im. Św. Franciszka w Trzciannem
Działania | Osoby odpowiedzialne | Termin realizacji |
1.Planowanie zakupu książek. Ankieta czytelnicza wśród uczniów i nauczycieli. Zasięgnięcie opinii Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, Biblioteki Publicznej. | bibliotekarz | V – IX 2018 |
2.Analizowanie portali internetowych poświęconych książkom dla dzieci i młodzieży. Śledzenie nowości wydawniczych. | bibliotekarz | V- XII 2018 |
3.Zakup nowości wydawniczych w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje zgodne z zainteresowaniami uczniów niepełnosprawnych. | bibliotekarz | X- XI 2018 |
4.Założenie zakładki „Biblioteka” na internetowej stronie szkoły, na której będą umieszczane informacje o działaniach w ramach Priorytetu 3 oraz opublikowana zostanie lista zakupionych książek do biblioteki szkolnej | Nauczyciel informatyki | XI 2018 |
5.Prezentacja, reklama listy zakupionych książek na gazetkach szkolnych i na stronie internetowej szkoły. | bibliotekarz | Czas trwania projektu |
6.Szkolny Konkurs Plastyczno- Czytelniczy : „Zilustrowana polska legenda o trzech braciach: Lechu, Czechu i Rusie” w ramach obchodów 100- lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. | Nauczyciel plastyki i historii | XI 2018 |
7.Wycieczka „Szlakiem niepodległości Podlasia”. Obejrzenie adaptacji książki A. Fiedlera „Dywizjon 303”. | Nauczyciel historii | XI 2018 |
8.Redagowanie przez uczniów recenzji przeczytanych książek i zamieszczanie ich na gazetkach szkolnych. | Nauczyciel języka polskiego | Czas trwania projektu |
9.Zorganizowanie akcji „Czytanie na dywanie” w świetlicy szkolnej . Głośne czytanie książek dzieciom z klas I- III przez nauczycieli, rodziców, uczniów. | Wychowawcy świetlicy | IX- XII |
10.Akcja „Starsi czytają młodszym”- czytanie bajek przez uczniów klas starszych, nauczycieli i rodziców dla przedszkolaków. | bibliotekarz | Czas trwania projektu |
11.Obchody Miesiąca Bibliotek Szkolnych- historia szkoły w kronikach. | bibliotekarz | X |
12.Akcja „Bookcrossing” –uwolnij książkę” | bibliotekarz | Czas trwania projektu |
13.Dzień Postaci z Bajek | Wychowawcy klas I- III | 6. XI |
14.Mikołajkowy kiermasz tanich książek dla społeczności szkolnej i lokalnej. | bibliotekarz | XI |
15..Dzień Pluszowego Misia. | Wychowawcy klas I- III, bibliotekarz | X – XII |
16.Realizacja projektów edukacyjnych promujących czytelnictwo z wykorzystaniem nowości wydawniczych zakupionych do biblioteki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – Priorytet 3. | Wychowawcy klas, bibliotekarz | X – XII |
17.Podsumowanie działań związanych z realizacją Priorytetu 3. | bibliotekarz | XII |
– Szkolny Konkurs Plastyczno – Czytelniczy: „Zilustrowana polska legenda o trzech braciach: Lechu, Czechu i Rusie” w ramach obchodów 100- lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. (listopad 2018r.)
– Wycieczka „Szlakiem niepodległości Podlasia”. Obejrzenie adaptacji książki A. Fiedlera „Dywizjon 303”. (listopad 2018r.)
– Zorganizowanie akcji „Czytanie na dywanie” w świetlicy szkolnej. Głośne czytanie książek dzieciom z klas I- III przez nauczycieli, rodziców, uczniów. (wrzesień – grudzień 2018 r.)
– Akcja „Starsi czytają młodszym”- czytanie bajek przez uczniów klas starszych, nauczycieli i rodziców dla przedszkolaków. (wrzesień – grudzień 2018 r.)
– Obchody Miesiąca Bibliotek Szkolnych- historia szkoły w kronikach. (październik 2018r.)
-Zorganizowanie przedstawienia połączonego z promocją czytelnictwa na Dzień Pluszowego Misia. (listopad 2018r.)
– Obchody Dnia Postaci z Bajek. (listopad 2018r.)
– Mikołajkowy kiermasz tanich książek dla społeczności szkolnej i lokalnej. (listopad – grudzień 2018r.)
Projekty edukacyjne zrealizowane z wykorzystaniem książek zakupionych do biblioteki szkolnej w ramach realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”:
„O”A i „O”B zrealizowały projekty „Dbamy o zwierzęta” i „Poczytaj mi”. Uczennice z klasy VIIa zapoznały najmłodszych czytelników z książkami H. Webb „Figa tęskni za domem”
i P. Bourgeoisa „Franklin chce mieć zwierzątko”. Uczniowie dowiedzieli się jak ważna jest opieka nad zwierzętami, mieli też możliwość poznania ciekawych książek.
Klasa I uczestniczyła w projekcie „W krainie bajek i baśni”. Uczniowie po zapoznaniu się
z niektórymi baśniami, wcielili się w role wybranych bohaterów, do czego wykorzystali lalki przygotowane z drewnianych łyżek.
Klasy IIa i IIb zrealizowały projekty: „Czytanie można polubić” i „Zaczarowany świat bajek
i baśni”. Poznali nowości wydawnicze dostępne w bibliotece szkolnej. Nauczyli się wyrażać własne opinie na temat ulubionej baśni. Udowodnili, że warto czytać i, że czytanie można polubić. Dzięki baśniom nauczyli się wzorów zachowań i norm moralnych. Przez pryzmat bajek mogli poznać świat.
Klasy IIIa i IIIb wzięły udział w projektach: „Lektury na słoty” i „Razem weselej – pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”. Zapoznali się z lekturami „Kajtkowe przygody”
i „Puc, Bursztyn i goście”. Zobowiązali się do opieki nad zwierzętami i ptakami w czasie zimy. Wykonali ciekawe ilustracje do książek.
Klasa IV uczestniczyła w projekcie: „I ja lubię czytać książki”. Poznali nowości dostępne w bibliotece szkolnej i wzbogacili swoją wiedzę dotyczącą własnych zainteresowań, głównie sportu i zwierząt.
Klasy Va i Vb zrealizowały projekty: „Trzy kwadranse z lekturą” i „Nowości wydawnicze”. Prace nad projektami wymagały od uczestników ustalenia zasad współpracy, a także poznania sztuki kompromisu oraz nabycia umiejętności dokonywania trudnych wyborów. Podsumowaniem działań był wyjazd do teatru w Białymstoku na spektakl pt. „Zebranie”. Była to ciekawa i pouczająca lekcja tolerancji.
Klasa VI zdecydowała się na realizację projektu „Nasze hobby”. Po zapoznaniu się
z literaturą dostępną w szkolnej bibliotece przygotowali lapbooki. W czasie pracy poznawali swoje zainteresowania, wzbogacali wiedzę i dobrze się bawili. Efekty pracy można zobaczyć na gazetce szkolnej.
Klasy VIIa i VIIb zrealizowały projekt edukacyjny „Historia Polski w literaturze” i „Historia szkoły w kronikach”. Inspiracją do działań była książka „100 na 100. Antologia komiksu na stulecie odzyskania niepodległości”. Ukoronowaniem projektu była wycieczka „Szlakiem niepodległości Podlasia” połączona z obejrzeniem filmu „Dywizjon 303”.
Klasa VIII po zapoznaniu z nowościami zakupionymi do szkolnej biblioteki zrealizowała projekt „Książka uczy, bawi, wychowuje”. Uczniowie pisali minirecenzje do wybranej książki. Zachęcali innych do czytania poprzez wykonanie zakładek. Poznali sposoby uczenia się, a następnie wzięli udział w wycieczce do kina „Forum”.
Klasa III gimnazjum wzięła udział w projekcie „Książki i ich filmowe adaptacje”.
Z dostępnych w bibliotece szkolnej książek wybrali te, które zostały przełożone na język filmu. Zapoznali się ze słownictwem dotyczącym kinematografii, filmu, adaptacji filmowych. Pracę przedstawili w formie plakatu.