Ułatwienia dostępu

Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to program, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. .

Szkoła Podstawowa im. Św. Franciszka w Trzciannem w ramach programu #Laboratoria Przyszłości# otrzymała wsparcie w postaci środków finansowych w łącznej wysokości 60 000 zł. Otrzymaną kwotę przeznaczono na zakup następującego sprzętu:

Drukarka 3D

Zestaw edukacyjny Arduino

Stacja lutownicza

Aparat fotograficzny z funkcją kamery

Statyw do aparatu i kamery

Mikrofon kierunkowy Saramonic

Mikroport Saramonic

Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery

Zestaw oświetleniowy

ClassVR – wirtualne laboratorium przedmiotowe zestaw

ClassVR – licencja – 3-letni dostęp do portalu wirtualnych lekcji

Laptop Acer

Kamera Insta 360

Kostka QR ClassVR

Laboratoria Przyszłości - Czego dokonaliśmy:<br.

Czerwiec to czas wycieczek. Dzięki aparatowi mogliśmy utrwalić niezapomniane chwile. Aparat przydał się również podczas egzaminu na kartę rowerową i zakończenie roku szkolnego.

Sprawozdanie

W maju dzięki zakupionemu sprzętowi zakończyliśmy rejestrację obrazu i dźwięku do I edycji projektu ekologicznej świetlicy: „Świetlicowy Eko Warzywnik”. Aparat był wykorzystywany podczas: lekcji żywej historii, zawodów sportowych, Dnia Matki, Gminnego Dnia Dziecka. Podczas lekcji techniki uczniowie zapoznali się z zasadami posługiwania się i wykorzystaniem lutownicy na ciepłe powietrze. Została ona wykorzystana do wykonania ludzików z plastikowych butelek.

Kwiecień to dalsze lekcje z okularami VR. Uczniom bardzo podobało się pływanie z rekinami i „Pożar Rzymu”. Ale też wykorzystanie aparatu i kamery do wykonania zdjęć i filmów z: projektu świetlicowego, zawodów sportowych, konkursów szkolnych, audycji muzycznych, uroczystości szkolnych. Wykorzystano również drukarkę 3D do wydrukowania ozdób świątecznych.

            W marcu z okularów VR korzystali uczniowie na równych przedmiotach: informatyce, religii, języku polskim, biologii. Dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości, uczniowie np. utrwalili przyswojoną wiedzę obserwując zwierzęta w trójwymiarze. Takie zajęcia dostarczają uczniom niezapomnianych wrażeń. Przy wykorzystaniu płytki Arduino zaprogramowaliśmy buzzer, tak aby dźwięk zmieniał się podobnie, jak na przejściu dla pieszych. Aparat okazał się niezbędny do rejestrowania: Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, lekcji „Poczuj chemię do fizyki”, Dnia Wiosny, Kiermaszu słodkości. Nadal też rejestrowaliśmy wzrost roślin w projekcie świetlicowym.

 

Luty to czas wykorzystania okularów VR. Uczniowie oddziałów przedszkolnych i klasy II na zajęciach oglądały zorzę polarną i pingwiny w naturalnym środowisku, na lekcjach religii zaś miejsca kultu religijnego i świątynie, takie jak: Katedra Notre-Dame w Paryżu, Sagrada Familia w Barcelonie, Watykan. Wykorzystywany był również aparat fotograficzny, dzięki któremu przygotowano relacje fotograficzne ze szkolnych uroczystości i zajęć: Ferie w przedszkolu, audycja muzyczna „Kosmiczne piosenki”, dyskoteka walentynkowa, Bal karnawałowy, zawody i rozgrywki sportowe. Rozpoczęliśmy również rejestrowanie relacji projektu świetlicowego.

W styczniu wykorzystaliśmy aparat fotograficzny do przygotowania relacji z przygotowań uczniów oddziałów przedszkolnych wierszy i piosenek z okazji Dnia Babci i Dziadka. Podczas zajęć z informatyki sprawdziliśmy możliwości okularów VR. Uczniowie oglądali zdjęcia, modele 3D, video. Do oglądania modeli 3D używaliśmy kostki VR. Uczniowie mogli poczuć, co to jest rzeczywistość mieszana, gdzie następuje integracja świata fizycznego i cyfrowego ze światem rzeczywistym. Przenosi ona doświadczenia 3D na inny poziom. Sprawdziliśmy również możliwości drukarki 3D do wydrukowania elementu podtrzymującego w komputerze.

 

Grudzień to czas przygotowań do świąt. Dzięki drukarce 3D wykonaliśmy haczyki do zawieszania ozdób choinkowych i pierwsze ozdoby choinkowe. Przekonaliśmy się, że druk 3D wymaga czasu (na poszukiwanie wydruków, wydruk i samodzielne tworzenie wzorów 3D). Oczywiście niezawodny był nasz sprzęt fotograficzny. Relację fotograficzną przygotowano z takich uroczystości jak: koncert muzyczny „Świąteczne bajanie i kolęd śpiewanie”, Mikołajki, wycieczka do Białegostoku, zawody sportowe, Jasełka.

 

W listopadzie najczęściej wykorzystywanym sprzętem był aparat fotograficzny. Dzięki niemu mogliśmy utrwalić pracę naszej szkoły. A było co fotografować: Dzień postaci z bajek, Narodowe święto Niepodległości, Andrzejki, Dzień Pluszowego Misia i wycieczki (do Grajewa i Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach). W listopadzie nauczyciele naszej szkoły zapoznali się zakupionym sprzętem, szczególnie z możliwościami wykorzystania okularów VR na zajęciach lekcyjnych.

 

W październiku było bardzo dużo okazji do wykorzystania aparatu fotograficznego podczas uroczystości szkolnych takich jak: Święto Szkoły, Dzień Chłopaka, Sprzątanie świata, Dzień edukacji Narodowej, audycja muzyczna „Niezwykłe przygody Doktora Muzyki”, pasowanie uczniów klasy I. Powstały również pierwsze wydruki 3D, wykorzystano płytkę Arduino do przedstawienia systemu binarnego i działania świateł drogowych.

 

We wrześniu w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości# skupiliśmy się na zaprzyjaźnieniu ze sprzętem, tak aby poznać wszystkie jego możliwości i w przyszłości wykorzystać cały potencjał. Poznajemy programy niezbędne do projektowania 3D. Zrobiliśmy nasze „pierwsze” zdjęcia, powoli zaczynając zwracać uwagę na kadr, światło i czas naświetlania. Do robienia zdjęć wykorzystano zakupiony w ramach projektu aparat fotograficzny, zestaw oświetleniowy i blendę fotograficzną.

 

Lepsza Szkoła

Technologie z klasą

Copyright © 2023 Szkoła Podstawowa w Trzciannem